اموزش بسکتبال

مقدمه :
قبل از شروع بازیکنان بایستی از آمادگی تکنیکی-تاکتیکی و جسمانی-روحی روانی بسیار خوبی برخوردار باشند.
هر تمرینی در مرحله نخست باید شرایط سنی و اهداف خاص مربوط به خودش را دربرداشته باشد.
بسیاری از مربیان خوشحال هستند که تمرین می دهند و غافل از پیامدهای تمرین می باشند. چرا که با آگاهی از اهداف تمرین کار را دنبال نمی کنند. باید توجه داشته باشند که بین یک برنامه کلاسیک و برنامه بدون هدف تفاوت فاحشی وجود دارد که عواملی چون فلسفه کاری یک مربی نسبت به برنامه های تمرینی موثر واقع شود.
درصورتیکه در دیگر برنامه ها عواملی چون نظم ، دقت ، جدیت ، تلاش ، نظارت ، کار مستمر ، آموزش صحیح ، عوامل آمادگی جسمانی-روحی روانی و مهمتر از همه دانش شخص مربی بر اهداف نقش مهمی را ایفا می نماید.

هدف کلی از نظم و ارائه یک روش صحیح تمرینی رسیدن به اوج در هر سیستم تمرینی (دفاع یا حمله) است. دقت شود قبل از اینکه وارد مرحله آموزش سیستم ها شویم به اهداف کلی تمرینی نیز توجه نمائیم.

1- بهره گیری کامل و اصولی از شیوه گرم کردن و کشش ها.
2- در آمادگی جسمانی به افزایش سلامت عضله دقت کنیم.
3- افزایش چابکی را مدنظر داشته باشیم.
4- به افزایش قابلیت های انعطاف پذیری توجه شود.
5- تقلیل واکنش زمانی را در دستور کار قرار دهیم.
6- به آسیب ها و جلوگیری از آن در طول تمرینات دقت نمائیم.

هر یک از این اهداف که بیان شد می بایست مربی در دستور کارش قرار دهد تا بتواند به اهداف خود برسد. اهدافی که بیان شد باید قبل از رسیدن به مرحله مقدماتی موردتوجه قرار بگیرد.

مهارت های اصلی در بسکتبال

در بازی بسکتبال به علت وجود سرعت زیاد در حرکات, توقف های ناگهانی, تغییر مسیرها و جابه جائی در جهت های مختلف, پرش ها و بسیاری از حرکات دیگر در حمله و دفاع, تأکید بر حفظ تعادل, مورد توجه اکثر مربیان است

هر ورزش، دارای یک سری حرکات و مهارت‌های اساسی است که با تسلط بر آنها می‌توان به نتیجه مطلوب دست یافت.

حرکات اساسی (Fundamentals/Techniques) یا تکنیک‌های ورزشی، به قابلیت فرد در اجراء حرکات گفته می‌شود که بر شیوه اجراء صحیح حرکت در شرایط آموزشی تأکید دارد. مهارت‌ها (Skills)، به قابلیت به‌کارگیری حرکات اساسی در شرایط مسابقه گفته می‌شود و یک ورزشکار باید قادر باشد تا در شرایط مختلف مسابقه و تحت فشار وارده از طرف حریف، بهترین حرکت را به اجراء درآورد. در ورزش‌های اجتماعی مانند بسکتبال، اجراء کار گروهی (تاکتیک) ممکن نیست مگر آنکه بازیکنان به‌خوبی قادر به اجراء مهارت‌ها باشند.

● شوت کردن

پرتاب توپ به سمت حلقه را شوت می‌نامند. شوت‌ها از نظر کاربرد انواع مختلفی دارند.

شوت را به هر شکلی که فرد راحت باشد و نتیجه بهتری بگیرد، می‌توان انجام داد. اما استفاده از تکنیک صحیح، باعث موفقیت بیشتر می‌شود.

▪ انواع شوت عبارتند از:

شوت ثابت یک دست، شوت ثابت دو دست، شوت سه‌گام، شوت جفت، شوت هوک و شوت والیبالی.

● پاس دادن و دریافت کردن

پاس دادن یعنی رد کردن توپ به بازیکن هم‌تیمی خود. پاس دادن و دریافت کردن، یکی از مهمترین حرکات اساسی در هر تاکتیک تیمی است.

براساس شرایط مختلف بازیکن مهاجم، بازیکنِ مدافع و تاکتیک تیمی، انواع مختلفی از پاس، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مبحث به چند نوع بسیار رایج اشاره می‌شود که عبارتند از: پاس دو دست سینه به سینه یا مستقیم، پاس یک دست سینه و زمینی، پاس دو دست بالای سر، پاس بیسبالی، پاس دو دست زمینی، پاس هوک و پاس نزدیک یا دست به دست.

● دفاع فردی

یکی از اصول اساسی بازی بسکتبال، مهارت دفاع فردی است. اجراء ماهرانه دفاع به افراد تیم امکان می‌دهد که تاکتیک‌های دفاع تیمی را به‌خوبی اجراء کنند.

براساس شرایط مختلف، انواع مختلفی از دفاع فردی به‌کار برده می‌شود که عبارتند از: دفاع بسته یا نزدیک Close -، دفاع از مهاجم دور از توپ یا دفاع باز Open – دفاع از پاس‌گیرنده یا دفاع از مسیر پاس Deny- و دفاع از بازیکن زیر حلقه Over play.

● دریبل کردن

رد و بدل شدن توپ بین دست و زمین را دریبل گویند. این مهارت تنها وسیله‌ حرکت بازیکن با توپ در زمین است.

● کار با توپ

مهارت کار با توپ، به شیوه گرفتن توپ در تمام تکنیک‌های بسکتبال گفته می‌شود. هدف اصلی تمرینات آن آشنائی کامل فرد با وزن، قطر و اندازه‌های توپ است. یک مهاجم خوب باید در حین اجراء حرکات اساسی مانند شوت، پاس، دریبل، چرخش، تغییر مسیر و ریباند، قادر به حفظ و کنترل کامل توپ باشد. این امر ممکن نخواهد بود مگر با کسب مهارت در کار با توپ.

● تعادل

در بازی بسکتبال به‌علت وجود سرعت زیاد در حرکات، توقف‌های ناگهانی، تغییر مسیرها و جابه‌جائی در جهت‌های مختلف، پرش‌ها و بسیاری از حرکات دیگر در حمله و دفاع، تأکید بر حفظ تعادل، مورد توجه اکثر مربیان است.

● کاربرد مهارت تعادل

این مهارت، برای انجام تمام مهارت‌های بسکتبال ضروری است. مانند: تعادل در حرکت پای دفاع، تعادل در فرود بعد از ریباند، تعادل برای پرش شوت جفت، تعادل در هنگام پاس دادن و دریافت کردن و …

● مهارت تغییر مسیر

این حرکت از حرکات گول زننده‌ای است که مهاجمان با توپ و بدون توپ و حتی مدافعان می‌توانند از آن استفاده کنند.

● مهارت چرخش

چرخش عبارت است از حرکت دورانی حول یک پا که می‌تواند بدون توپ یا با در اختیار داشتن توپ انجام شود. معمولاً چرخش‌ها براساس کاربردهای مختلف انواعی دارند که عبارتند از: چرخش خارجی outside turn چرخش داخلی inside turn و چرخش برگشتی revers turn که در حالت ساکن یا در حین دریبل اجراء می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *